onsdag 27 januari 2016

Excuse me Sister.

Fösta riktiga praktikdagen avklarad! Åsikterna är delade men nåt jag tror vi alla kan hålla med om är att det var annorlunda och intressant. 

Vi blev alla utspridda på olika avdelningar;
 Jag blev skickad till PICU/ PED WARD Periatric intensive care unit 
dvs. pediatriska intensivvårds avdelningen
Pamela är på ER, Emergency, alltså akuten.
Hanna är på NICU/LR  Neonatal intensive care unit/ Labour room. 
En avdelning för prematur (för tidigt födda barn) och förlossning.
Jere är på OT, Operation.
Dessa avdelningar är vi på resten av veckan.

Min avdelning var det ca 6 barn på, allt som allt rymdes det 9 barn dit.
Avdelningen var uppdelad i 2 olika "rum" första var för riktigt akuta barn & isolering.
Andra rummet var för de som inte var så akuta.
Fick mest bara se på och försöka hänga med i svängarna, i och med att de pratar mest Hindi både med barnen och mellan personalen så är det lite svårt ibland att förstå vad de gör och skall göra.
Men en liten kille fick mitt hjärta att smälta. Han satt i dialys och så fort jag kom in i rummet lyste han upp, och började direkt försöka kommunicera med mig. All personal började fnittra runtom mig  varefter han fick ur sig på engelska Cute cute, tackade så hjärtligt varefter han fick ett smile upp till öronen och sade jur velkome ♥
Där fanns även ett barn i isoleringen som var medvetslös, värsta där var nog att de hur ledsna förläldrarna var.
På min avdelning blev alla sjuksystrar kallade sister och så blev även jag, please sister, excuse me sister, sorry sister, hello sister. Det tar nog en stund att vänja sig vid alla benämningar.

Annars om vi pratar med en kvinna/man här så skall vi lägga benämningen madame, miss/ Sir före vi säger deras namn. Eller bara benämningen om vi inte vet eller minns deras namn. Det var svårt i början att komma ihåg att säga det, men de böri låsa nu!

Ja det har nog varit en enormt intressant resa hittils ska ja säga er!

De andra for och äta till shoppingcentret nu, men jag & Pamela drar en kalsari ilta. 
Beställde hem mat med de andra, så får se vad de hämtar åt oss!


Påväg till hospital med tuc tuc

Kossor på gatorna är en vardag här ska ja säga er! Denhär var en lite tjockare variant, ofta brukar de vara ganska smala.
Var på en föreläsning idag. Jag & Hanna
Föreläsningen handlade om Kanyler.
Lunch efter föreläsningen

Lunchen:
Brödet Parotta, med den starka såsen & Riset. Fick idag även en lökig gräddfils sås. Helt ok!
For efter arbetet en snabb sväng via shoppingcentret. Lite utsiktsbilder därifrån
Utsikt från shoppingcentret, dockhus och några tuc tuc.

Bild från då vi är ååväg hem gående från Shoppincentret, 

Cya! Klart , slut ♥

1 kommentar:

mam mäkelä sa...

Vilka söta vårdare!